torsdag 10 april 2014

Att sätta guldkant på tillvaron

När man, som Herr Bennemann och jag,
lever ett enkelt liv och inte kan unna sig
alltför stora utsvävningar
är det skönt när man med enkla medel
kan sätta lite guldkant på tillvaron.


Ett stort gemensamt intresse är att
besöka loppmarknader i alla dess former.
Ibland kommer jag hem nästan tomhänt
och ibland gör jag riktiga fynd och
nästan skäms över att inte betala mer.

Nära byn där vi bor
säljer man begagnade möbler, kläder och porslin
till överkomliga priser.

Ett par risskålar i olika färger och mönster
fick följa med mig hem idag.
Det var Herr Bennemann som hittade dem
i en hylla och jag kunde inte låta bli
att fylla famnen.

För 30 Cent per styck kan man 
verkligen inte klaga.


Nu har jag ett litet platsproblem.
Hyllan där jag förvarar loppisporslin börjar
bli full och jag är tvungen att skaffa ett vitrinskåp.
Lägenheten är dock för liten.
Alltså blir jag nog tvungen att börja spela
lotto
igen och vinna den där miljonen,
så att jag kan köpa det där fina huset
med plats för massor av vitrinskåp
och massor av porslin...


En liten soppskål av finare märke,
blev ett kap för att den var "ensam".
Säkerligen togs detta porslin fram
endast vid speciella tillfällen.

Jag har ett par små tallrikar i liknande design,
som vi faktiskt använder till vardags.
För egentligen borde ju varje dag vara speciell.

Hur sätter du guldkant på tillvaron?

Kram
Elle



4 kommentarer:

  1. Jag sätter inte guldkant på tillvaron! Jo, det gör jag kanske, men jag vet inte hur! Finporslin ska användas tycker jag! Helst när man lyckats fynda det på loppis!

    SvaraRadera
  2. Min guldkant är nog när jag lyckats göra mej av med saker som jag inte använder. Då känner jag mej lycklig och fri. Har ingen skillnad på om det är tisdag eller påsk, alla dagar är lika festliga. Kristallglasen kommer fram alla dagar :o)

    SvaraRadera
  3. Eller så sätter du bara upp en liten hylla, det har du säkert plats till, eller hur!
    Sött porslin var det, väldigt fint!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Vad fina, och billiga! Härchar loppisgrejer blivit så dyra :-(

    SvaraRadera