måndag 6 januari 2014

Söndagspromenad

Just nu verkar det som om vintern
inte vill komma alls.
Vilket egentligen inte stör mig,
eftersom sol och värme defintivt är att föredra.
Problemet är att just solen numera är en
bristvara.
Det är mest mulet och regnigt.

Därför glädjer man sig över en stunds
solsken en söndageftermiddag.

Herr Bennemann och jag
körde till en närliggande by
för att se lite nytt.
För mig iallafall, för Herr Bennemann
verkar ha varit nästan överallt
häromkring.
Det visade sig att hans pappa jobbat
i denna by och halva släkten
hade bott där...typ.

Visst kan det vara taget i mars eller april?

Under promenaden passerade vi en hel del gamla hus.
Här finns det gott om gamla 
korsvikeshus som delvis kläs i skiffer,
för att skydda huset mot väder och vind.
Det är lätt att se vad som är "vädersidan".


Det här huset verkade dessutom vara obebott.
Jag fick för mig att det ropade mitt namn...

Kolla in den gamla mossbetäckta muren
och den fina grinden.
Det är bara rosorna som fattas.
För att inte tala om massor av
hortensior
inramade av en liten häck av
buxbom.


Man kan nästan höra hur det gnisslar
när man öppnar den....

Nu kliar det i fingrarna igen.
Att en dag ha turen att äga
ett gammalt korsvirkeshus är en dröm.

Här ska tamejtusan spelas lotto!
Chansen att i dra hem en full pott
 i lotto är 1:140 miljoner.
Klart att det är jag som drar hem
det hela och till sommaren
vinkar glatt bakom grinden.

Det sista man ska ge upp
är hoppet.

Hej hopp!
Ha en fin vecka!
Kram 
Elle


4 kommentarer:

  1. Håller tummarna för din lotto-vinst! Vilket hus :)

    SvaraRadera
  2. Ett riktigt sagohus och visst ropar det på dig, det hör jag ända hit

    SvaraRadera
  3. Jaaa, ytterligare ett måstehahus! Så fint! Det ropar på mig också!
    Och vår, jaaa, det ser verkligen ut som vår!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Så klart att huset ropar på dig, och muren och grinden med :-)
    Tack för dina fina ord hos mig.
    Ja, jag känner att när tiden inte räcker för att blogga helhjärtat, utan det bara blir en stress att försöka hinna med ett inlägg då och då, då är det bättre att avsluta och hoppas på att dygnet kommer att få fler timmar i framtiden...;-)
    Stor kram till dig, Maria

    SvaraRadera