söndag 1 juni 2014

Texasburgare

Herr Bennemann och jag bläddrar ofta igenom mattidningar
och försöker hitta nya goda recept att testa.
Tyvärr är de goda recepten inte alltid nyttiga
och vi försöker hitta bra alternativ som
även faller barnen i smaken.

Nyligen provade vi en ny variant av hamburgare.
Till fyra hamburgare behöver man:
500 g nötfärs
ca 2-3 msk kvarg
1 löck (hackad)
salt & peppar
timjan

Det hela är väldigt lätt att blanda ihop
till en lättarbetad smet. Kvargen gör susen!


Istället för de där torra konstgjorda hamburgerbröden
man köper i mataffären...de där som faller i bitar bara man
ser på dem...ni vet....alltså istället för dem valde vi
en nybakad dinkelbulle från bageriet tvärs över gatan.

Eftersom ketchup innehåller väldigt mycket socker
blandade jag ihop tomatkoncentrat (tomatpuré)  med lite kvarg
och smaksatte även det med peppar, salt och timjan.
Denna del av experimentet var den mest risikofyllda.

Dinkelbullen belades sedan med
 sallad ur trädgården
ett par skivade bio-tomater
stekta lökringar
och den hemmagjorda ketchupen

ja och hamburgaren naturligtvis!

Nu blev vi lite nervösa.
Vad skulle mina barn säga om denna variant 
av hamburgare??

I ett försök att få det hela att låta coolt
sade jag att vi skulle äta "cowboyburgare"
och höll ketchupflaskan beredd....ifall.

De tog en tugga...
Herr Bennemann och jag höll andan.
De tog en tugga till.
Herr Bennemann och jag höll fortfarande andan.
Efter tredje tuggan kom första kommentaren.

"Mmmmmmmmm"

Herr Bennemann och jag utbytte blickar.
Kunde det verkligen vara så att barnen tyckte att....

"Det här är jättegott!!!"
kom det från sonen - den strängaste kritikern


Till hamburgaren drack jag ett glas vatten
i ett glas från konkurrenten
som nu blivit utkonkurrerad!!

Numera kallas hamburgaren för 
Texasburgare
av barnen
och har blivit en ny favorit på menyn.

Någon som blev hungrig...?

Kram
Elle



10 kommentarer:

  1. Så gott det lät. Vad är tomatkoncentrat, undrar jag? Just ketchup är ju bra att slippa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomatkoncentrat är en tomatpuré som här i Tyskland säljs på tub eller i små konservburkar. Jag vet tyvärr inte vad man kallar det i Sverige.

      Radera
  2. Mmm låter supergott, tack för tipset! Himla smart sätt att lura i barnen lite nyttigheter ;-)
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  3. Vad uppfinningsrika ni är du och Herr Bennemann! Och det låter jättegott och att kunna moderera klassiker till modern tappning är ju superbra!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Ser gott ut! Det ska vi testa här i sommar!/Susanne

    SvaraRadera
  5. Jaa, jag blev jättehungrig.. Inte illa med så fin kritik från barnen..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  6. Hallååå, vart har du tagit vägen???

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Sex chat masturbation orgasm with Peregon in a Live Adult Video Masturbation chaturbate.com/peregon

    SvaraRadera