torsdag 8 maj 2014

Egen sallad

I söndags hade jag en frukost på tu man hand
med min dotter.
Under veckorna har vi inte tid att äta frukost tillsammans,
eftersom hon åker väldigt tidigt med bussen.
Det första hon gör i skolan är att äta frukost
 tillsammans med klassen. 
Lärarna bestämde sig för att lägga frukostpausen
före undervisningen, när de märkte att 
de flesta kom till skolan utan frukost i magen.

Vi gjorde det extra fint,
med kokta ägg, tomater och färska bullar - självklart,
eftersom vi bor granne med bageriet....

Sen försvann dottern ut och ville vara ensam
i köket en stund. Hon överraskade mig med
gräslök från den egna "trädgården".
Ni minns väl vårt egenbygge i tidigare inlägg?

Fat köpt på loppis för en billig peng

Hästskiten har gjort susen
och och det växer så det knakar.
Sedan en dryg vecka har vi ätit egen sallad!


Det smakar...sallad!
Inga gifter, inga långa transporter, inga kostnader.
Nu hoppas jag kunna självförsörja mig med sallad
resten av sommaren.


Fast jag erkänner att jag under första tuggan
letade efter en eventuell bismak av hästgödsel....


Bilderna togs för ett par dagar sen,
när solen sken.
Nu har vi regn varenda dag och tröttheten
har tagit över min kropp helt.

Man blir ju inte direkt yngre.
Fast för det mesta skulle man kunna tro
att det är jag som är den äldre av oss.

Imorgon firar vi dessutom Herr Bennemanns
födelsedag!
Jag har lovat att baka en kaka,
eftersom han bakade en kaka till min födelsedag.

Blir alltså till att försvinna ut i köket nu...

Kram
Elle


2 kommentarer:

  1. Grattis till Herr Bennemann en dag för tidigt! Hoppas få se bild på tårtan sen! Vilken mysig frukost du och dottern hade!

    SvaraRadera
  2. Mmm ser gott och härligt ut. Mer närodlat än så är ju svårt att hitta.
    Lycka till med kakabaket! Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera